Friday, September 01, 2006

A Rhapsody for the Genius that is Toots

Toots, an enigma that she is, will always be remembered for her devious way with words and how the words seem to flow simply out of her fingertips like the cascading water of the Victoria Falls.

And today, we will pluck from the oblivion, one of the hilariously greatest works of Toots, entitled:

SAJAK BOHEMIAN
::dendangan - ratu::
::dipetik daripada album - suatu malam di panggung opera::

Adakah ini kehidupan sebenar, adakah ini khayalan
Terperangkap dalam tanah runtuh, tiada kebebasan daripada realiti
Bukalah mata, dongak ke langit dan lihatlahh
Aku hanya budak miskin, aku tak perlu kan belas kasihan
Kerana ku mudah datang, mudah pergi, sedikit tinggi, sedikit rendah
Arah mana pun angin bertiup, tak begitu penting pada ku
Padaaaa kuuuu
Mama, aku bunuh orang hari ini, letak pistol pada kepalanya
Lepaskan pemicu, sekarang dia dah mati
Mama, kehidupan baru hendak bermula
Tapi aku telah pergi campak semuanya pergi
Mama ooooh.... tak berniat nak bagi kau menangis
Kalau waktu ini esok ku masih belum pulangg
Teruskan laah terus kan laaah
Seolah-olah tiada apa-apa yang penting
Terlalu lambat, saat ku dah tiba, terketar-ketar tulang belakangku
Badan ku sakit senantiasa
Selamat tinggal semua, aku harus pergi
Perlu tinggal kan kamu semua dan berdepan dengan kebenaran
Mama oooohhh (arah mana pun angin bertiup)
Aku tak nak mati, aku berdoa aku tidak pernah dilahirkan
Teruskan laaah terus kan laaah
Seolah-olah tiada apa-apa yang penting....
Aku nampak bayangan seorang lelaki
Scaramouche, scaramouche, boleh kah kau buat tarian Fandango
Guruh dan kilat, sangat sangat menakutkan Ku!
Galileo (Galileo)Galileo (Galileo)Galileo figaro (Magnifico)
Tapi aku hanya budak miskin dan tiada siapa sayangi ku
Dia hanya budak miskin daripada keluarga miskin
Kecuali kan nyawanya daripada keseksaan ini
Mudah datang mudah pergi, izinkan aku pergi
Bismillah! Tidak! Kami tak akan lepaskan kau pergi, lepaskan nya
Bismillah! Kami tak akan lepaskan kau pergi, lepaskan nya
Bismillah! Kami tak akan lepaskan kau pergi, lepaskan nya
Kami tak akan lepaskan kau pergi, lepaskan nya
Kami tak akan lepaskan kau pergi, lepaskan nya
Tidak tidak tidak tidak tidak tidak tidak
Mama mia mama mia mama mia lepas kan ku
Beelzebub sudahkah setan sediakan tempat untuk ku, untuk ku, untuk kuuuuu
Jadi kau ingat kau boleh rejam ku dengan batu dan ludah dalam mata ku
Jadi kau ingat kau boleh sayangi ku dan tinggal kan aku untuk matiiii
Oooooohh sayaaangggg, jangan buat begini padaku sayang
Aku perlu keluar, aku perlu keluar dari sinii
Tiada apa-apa yang penting lagi, semua orang nampak
Tiada apa-apa yang penting lagi, tiada apa-apa yang penting lagi bagiku...
Arah mana pun angin bertiup.....

And Toots's parting shot was:

Go ahead. TRY singing it in Malay!!!